sportkousen of compressiekousen tijdens wielrennen?

Helpen sportkousen of compressiekousen tijdens wielrennen?

Ga je bijvoorbeeld beter rijden wanneer je sportkousen of compressiekousen draagt tijdens het wielrennen? In mijn vrije tijd ben ik regelmatig op de racefiets te vinden. Veel van mijn vrienden vragen dan of het zin heeft om sportkousen of compressiekousen te dragen en of ze er beter door gaan rijden?

Sommige sporters, met name in de duursporten (en wielrennen is een duursport), hebben belang bij het dragen van sportkousen. Dit is een steunkous waarbij sprake is van een druk die rondom het onderbeen gegeven wordt: gradueel, dat wil zeggen opgebouwd vanaf de enkel naar boven de kuitspier. De steun- of compressiekousen worden ingedeeld aan de hand van de druk die zij rondom de enkel en kuit geven. We onderscheiden daarbij 5 drukklassen, ook wel Compression Class (CCL) genoemd. De sportkous valt daarbij in klasse 2 (CCL2). Over het algemeen wordt in dat geval afdoende druk gegeven, zonder dat het vervelend wordt om te dragen of mee te sporten. Je kunt deze kousen nemen inclusief voet en tenen, dus als een gewone kous. Een kous met open tenen kan ook en ten slotte kan het zelfs zonder voet (een tube). Deze klasse is ook makkelijk aan te trekken.

Daarom helpen sportkousen of compressiekousen tijdens wielrennen

Er zijn 3 argumenten aan te geven waarom je sportkousen of compressiekousen of tubes zou moeten dragen tijdens het wielrennen:

  1. Het is aangetoond dat je er beter van gaat fietsen: een groot literatuuronderzoek laat diverse publicaties zien waar dat uit blijkt.
  2. Je hebt minder snel vermoeide benen, omdat de afvalstoffen efficiënter worden afgevoerd. Hierdoor houd je het langer vol in een koers, zeker in een klassieker.
  3. Wanneer je in een toertocht meerijdt, is het opnieuw opstarten na een oponthoud makkelijker (wellicht herken je dat gevoel dat wanneer je na een koffiepauze met ‘zware benen’ weer op moet starten).

Tenslotte is een compressiekous uitermate geschikt om dikke enkels en vermoeide benen te voorkomen tijdens een lange reis (vooral een vliegreis).

Een compressiekous helpt niet alleen voor een snelle afvoer van afvalstoffen (en dus minder snel vermoeide benen), maar het kan ook helpen in het voorkomen van het ontstaan van spataderen. Met behulp van een echo-duplex apparaat kun je een scan maken van je kuitspieren. Hierop kun je zien of het voor jou goed zou zijn om tijdens het wielrennen een vorm van compressie toe te passen. Helaas is het dragen van een compressiekous tijdens de koers niet toegestaan door de UCI.
MAAR er wordt niets gezegd over de tubes.
Mijn advies zou dan ook zijn om de tubes te dragen tijdens de koers en de kousen te bewaren voor na de koers voor het herstel.

Duursporters ontwikkelen vaker spataderen

Het lijkt er op dat duursporters en dus ook wielrenners juist spataderen ontwikkelen door de inspanning die zij leveren. Wil je hiervan het naadje van de kous weten, lees dan hieronder hoe dit kan gebeuren.

spataderen uitgelegd

Om dit te verklaren moet je naar de anatomie van het adersysteem in de kuit kijken. Aders laten het bloed terugvloeien richting het hart. Hiermee wordt dus zuurstofarm bloed afgevoerd met daarin de restproducten van de spieractiviteit. De kuitspier helpt een handje mee en fungeert zo als pomp. Tijdens het samentrekken van de spier wordt het bloed omhoog gestuwd. Uiteindelijk moet het bloed door één kanaal. Dit kanaal, de Vena Poplitea, ligt centraal in de knieholte. Op dit kanaal komen ook de aders van de kuitspier uit. Tussen de overgang van deze aders en de Vena Poplitea bevinden zich kleppen. Deze kleppen voorkomen dat het bloed de verkeerde kant op stroomt. Vanaf de kuitspier komen er in totaal 4 aders op 1 kanaal. Deze aders zijn goed herkenbaar op een echobeeld. Doordat al het bloed door 1 kanaal gestuwd moet worden, bestaat er kans op ophoping van bloed, pal voor dit kanaal. Net als bij een volle sluis in de zomer in de pleziervaart. Hierdoor zetten de aders van de kuitspier op. Indien dat regelmatig gebeurt, krijg je niet alleen een blijvende verwijding, maar een kleplekkage. De terugstroom van het bloed (reflux) is aan te tonen met een echo-duplexscan.

Dus sportsokken dragen!

Is er sprake van een verwijding, met of zonder kleplekkage en mogelijk zelfs uitwendige spataderen, dan heeft het echt zin om een compressiekous te dragen tijdens het sporten. De kous zorgt ervoor dat het bloed zo effectief mogelijk terugstroomt richting het hart. Hiermee bevorder je een snelle afvoer van de afvalstoffen, zoals melkzuur. Met gewone gezonde aderen gebeurt dit al. In dat geval zou je zeggen dat je dan geen compressiekousen hoeft te dragen. Tenzij je juist spataderen wilt voorkomen! Of verergering van spataderen wilt tegengaan.

Wil je weten hoe het met jouw kuitspieren zit, laat je dan door mij onderzoeken in mijn kliniek “Spataderen-Amsterdam”. Vul het contactformulier in en ik neem direct contact met je op.

 

0 antwoorden

Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.